De aanleidingen voor veranderingen zijn talloos. Soms initieer je die zelf. Je bent ontevreden en zoekt verbetering; je ziet en trend en ruikt een kans; je hebt opeens een goed idee; of je bent gewoon ongedurig en wil iets anders. Soms is een verandering ongewenst. Je verliest werk of een dierbare; je wordt ziek; zaken vallen tegen.
Bewuste keuze of niet?
Als je terugkijkt herken je waarschijnlijk een flink aantal momenten die een flinke verandering hebben ingeluid. Op hoeveel daarvan heb je écht een bewuste keuze gemaakt? De kans is groot dat dat meestal niet zo is en dat je niets gedaan hebt of gekozen hebt wat voor de hand lag of gemakkelijk was.
Moet je er iets mee?
De vraag is of dat erg is. We zouden tureluurs worden als we bij iedere prikkel bewust zouden moeten kiezen. En soms is het juist heel goed om eens even niets te doen.
voor bedrijven
Als bedrijf zul je meestal moeten reageren op tegenslagen zoals krimpende markten, groeiende concurrentie, tegenvallende productintroducties of kwaliteitsproblemen. Subtieler ligt het bij nieuwe trends en mogelijkheden. Past het wel bij je bedrijf? Het kernwoord is hier strategie. Een goede strategie is een leidraad voor keuzes. En een goede strategie doet daarom soms ook pijn: die mooie kans kun je toch beter laten schieten. Dat doet even pijn, maar het helpt om je te concentreren op je kernactiviteiten. Sommige kansen kun je beter meteen laten lopen.
voor teams
Voor een projectteam is de start meestal een gegeven feit; het management heeft het team in het leven geroepen met een concrete aanleiding, om een concreet doel te bereiken. Goed stakeholder management is wel op zijn plaats. Zijn de doelen inderdaad eenduidig? Hoe ambitieus zijn ze (rechterbrein)? Hoe SMART zijn ze (linkerbrein)? Zijn de goede randvoorwaarden gecreëerd (handen)? Spelen er nog onuitgesproken gevoeligheden en emoties mee (hart)? Heeft de organisatie waar nodig het lef om door te zetten (hara)?
voor individuen
Als individu heb je de grootste uitdaging om te bepalen op welke triggers je wel en niet reageert. Levensbedreigende signalen worden nog wel afgehandeld door je reptielenbrein, maar dan nog blijven er veel te veel prikkels en verleidingen over om bewust op te kunnen reageren.
Voorbij laten gaan
Een heel goede keuze kan zijn om helemaal niets te doen. Toegeven aan verleidingen zoals eten, drank, seks, vermaak en geld verstrooit eventjes maar verzadigt niet. Vergelijkbaar met bedrijven is hier het toverwoord: missie. Hoe duidelijk en sterk is je levenskompas om snel en adequaat te kunnen besluiten wat wél en niét bij je past of waar je op moet reageren?
Accepteren zoals het is
Ook als iets wel degelijk heel belangrijk voor je is, kan niets doen een goede optie zijn. We zijn geneigd om vervelende situaties uit de weg te gaan, te ontvluchten. Soms kan het accepteren en het doorléven ervan juist helpen om sterker te worden. Zen meditatie kan daar bijvoorbeeld bij helpen.
Toch aan de gang?
Als je toch besluit aan de slag te gaan, dan kunnen de volgende stappen je helpen om je doel te bereiken.